واتس اپ تلگرام استعلام
جستجو

انواع شینه برق رسان

انواع شینه برق رسان

شینه به صورت کلی به دو دسته باز و بسته تقسیم میشود

علت نامگذاری آن به خاطر ساختدار کلی و مدل انتقال جریان میباشد. به بیان دیگر مکانیزم حرکت جاروبک عامل اصلی این دسته بندی میباشد.

شینه بسته دارای یک باکس میباشد تیغه های مسی داخل آن تعبیه شده است و در قسمت تحتانی یک شیار دارد که جاروبک در آن حرکت میکند.

شینه باز ساختار متفاوت تری دارد اما اساس کار یکسان میباشد. به این شکل که شمش های مسی یا آلومینیومی  روی یک نگهدارنده عایق تعبیه میشود و جاروبک بروی آن حرکت میکند و انتقال جریان صورت میگیرد.

با توجه به توسعه و گسترش صنعت جرثقیل و بروز رسانی تولید بومی شرکت رامیار گسترش تدبیر ایرانیان توانسته با تکیه بر دانش فنی و تلاش فراوان انواع شینه را در کشور تولید نماید و مصرف کنندگان و خریداران محترم را از واردات کالا خارجی مشابه با قیمت های گزاف و پروسه زمان بر بی نیاز کند. از عمومی ترین و پرکاربرد ترین شینه های مصرفی در صنعت کشور تا پیچیده ترین و خاص ترین مدل ها توسط مهندسین خلاق این کشور طراحی و تولیدشده است. که با بالاترین درجه کیفیت و دقت به همراه گارانتی و ضمانت تقدیم صنعتگران کوشا کشور میگردد.

 

انواع شینه برق رسان جرثقیل سقفی

برای دسته بندی شینه جرثقیل سقفی به دو گروه تقسیم میشود که هر کدام در موارد خاص استفاده میگردد.

 

خرید شینه

فروش انواع شینه

شینه باز برق رسان جرثقیل سقفی : این مدل از باسبار به دو دسته شینه باز عایق دار و بدون عایق تقسیم میشود

شینه باز بدون عایق: با توجه به نامگذاری این شینه معمولا در محیط هایی با درجه حرارت بالا استفاده میشود چون باعث دفرم شدن و از بین رفتن قسمت های غیر فلزی میشود 

بیشتر در صنایع فولاد سازی و ذوب آهن که دمای محیط در بعضی از قسمت ها بسیار بالا میباشد استفاده میشود.

شینه باز با عایق : از لحاظ ساختدار و مدل طیف وسیعی را شامل میشود که هر کدام در شرایط مورد نیاز استفاده میگردد.

عایق بودن شینه باعث کاهش ضریب خطر و بروز هرگونه اتصال کوتاه میشود و ریسک حادثه را کاهش میابد.

اما در برخی از شرایط باید از شینه باز بدون عایق استفاده کرد به طور مثال زمانی که آمپر بالا مورد نیاز است و محیط دمای بسیار بالای دارد 

شینه بسته برق رسان جرثقیل سقفی : در محیط های صنعتی سبک که آمپر پایین تری لازم است معمولا از شینه بسته استفاده میشود

به دو دسته تقسیم میشود شینه برق رسان pvc و آلومینیومی تقسیم میشود

شینه  pvc : بدنه این شینه از جنس pvc میباشد و تیغه های مسی در داخل آن تعبیه شده است

بسیار منعطف و مقاوم تر است و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر میباشد

معمولا برای مصارف صنعتی سبک مورد استفاده قرار میگرد و از 50 آمپر تا 280 آمپر طراحی شده است

شینه  آلومینیومی :این بدنه شینه از جنس آلومینیوم میباشد ، طول عمر و دمای بالاتری را تحمل میکند

برای مصارف متوسط استفاده میشود از 50  آمپر تا 280 آمپر برای خرید موجود میباشد

 

همانطور که در قسمت بالا به صورت اجمالی عملکرد انواتع شینه را توضیح دادیم حال میخواهیم برای درک بهتر به صورت کامل و با جزییات بیشتر به دسته بندی و مدل های انواع شینه بپردازیم و برای خرید شینه و تصمیم گیری بهتر مشتری و مصرف کننده محترم اطلاعات بیشتری در اختیار شما عزیزان قرار میدهیم.

همانطور که در مقاله شینه کامل این وسیله کارآمد را توضیح دادیم. حال میخواهیم دسته بندی و مدل ها و موارد استفاده هر کدام را شرح دهیم.

 
شینه بسته جرثقیل سقفی :  در محیط های صنعتی سبک که که حجم کاری کمتری دارد و  آمپر پایین تری لازم است معمولا از شینه بسته استفاده میشود.  این مدل از شینه پرکاربرد و پر استفاده ترین نوع شینه میباشد و در اکثر محیط های صنعتی نصب میشود و قیمت بسیار مناسب و ارزان دارد. شینه بسته به دو دسته آلومینیومی و  پی وی سی تقسیم میشود .

بدنه این شینه از جنس پی وی سی میباشد و تیغه های مسی در داخل آن تعبیه شده است شینه پی وی سی :

بسیار منعطف و در برابر ضربه و تنش بسیار مقاوم میباشد و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر میباشد.

معمولا برای مصارف صنعتی سبک مورد استفاده قرار میگرد و از 50 آمپر تا 280 آمپر طراحی شده است.

 

شینه آلومینیومی : بدنه این شینه از جنس آلومینیوم میباشد ، طول عمر و دمای بالاتری را تحمل میکند. برای مصارف متوسط استفاده میشود از 50  آمپر تا 280 آمپر برای خرید موجود میباشد.

هر دو شینه از لحاظ ساختاری بسیار شبیه به هم میباشند، اما در برخی از لوازم و متعلقات با هم تفاوت جزیی دارند به طور مثال جاروبک و بست و اتصالات از لحاظ عملکرد و شکل ظاهری کمی با هم متفاوت میباشند.

 این مدل از باسبار به دو دسته شینه باز عایق دار و بدون عایق تقسیم میشود.

 شینه باز :

شینه باز بدون عایق: با توجه به نامگذاری این شینه معمولا در محیط هایی با درجه حرارت بالا استفاده میشود چون باعث دفرم شدن و از بین رفتن قسمت های غیر فلزی میشود ترجیها باید از این مدل استفاده کرد که ریسک خرابی و سایر مشکلات به حداقل برسد.

بیشتر در صنایع فولاد سازی و ذوب آهن و ریخته گری که دمای محیط در بعضی از قسمت ها بسیار بالا میباشد استفاده میشود.

شینه باز با عایق : از لحاظ ساختار و مدل طیف وسیعی را شامل میشود که هر کدام در شرایط مورد نیاز استفاده میگردد . عایق بودن شینه باعث کاهش ضریب خطر و بروز هرگونه اتصال کوتاه میشود و ریسک حادثه را کاهش میابد. اما در برخی از شرایط باید از شینه باز بدون عایق استفاده کرد به طور مثال زمانی که آمپر بالا مورد نیاز است و محیط دمای بسیار بالای دارد.

جاروبک : قطعه ای الکترومکانیکی میباشد که برای انتقال جریان از شینه به تابلو برق مورد استفاده قرار میگیرد . جاروبک به وسیله راهنما جاروبک به جرثقیل متصل میشود و با حرکت پل در طول مسیر جا به جا میشود و جریان لازم را تامین میکند. توصیه میشود از دو جاروبک برای انتقال جریان استفاده کنید که با قطع شدن هر کدام جرثقیل متوقف نشود.

 منبع تغذیه : برای برق دار کردن خطوط باسبار جرثقیل سقفی ، باتوجه به میزان آمپر مصرفی و طول مسیر معمولا یک منبع تغذیه در وسط خط تعبیه میگردد با افزایش طول مسیر یک منبع تغذیه در ابتدا و انتها هم اضافه میگردد.

مفصل انبساط یا اکسپنشن جوینت(expansion joint) :  در فصول مختلف سال به علت تغییرات دما اندازه و سایز خطوط شینه تغییر میکند و برای بالانس و ثابت نگهداشتن آن از قطعه به نام اکسپنشن جوینت استفاده میکنیم. برای شینه بسته هر 55 متریک اکسپنشن جوینت باید نصب کنید. و برای شینه باز هر 72 متر اکسپنشن جوینت باید خرید کنید.

 مقره شینه : برای جلوگیری از برق دار شدن سازه و اتصال ها بین شینه و نگهدارنده ها مقره را متصل میکنیم با ضریب عایقی بالا باعث ایزوله شدن سیستم میشود.

 پارکینگ شینه : در بعضی از مجموعه ها ممکن است چند دستگاه جرثقیل به طور همزمان در حال جا به جایی باشند .

برای تعمیر یک دستگاه آن را داخل پارکینک قرار میدهیم و فقط برق پارکینگ را برای تعمیرات قطع میکنیم.

 

موارد استفاده انواع شینه در میحط های مختلف :

برای استفاده در محیط صنعتی سبک و داری دمای پایین و سیستم تهویه مناسب و ترجیها داخل سالن، بهترین انتخاب شینه پی وی سی میباشد.

در کارگاه ها و کارخانجات با دمای متوسط و حجم کاری نسبتا متوسط از شینه بسته آلومینیومی استفاده میکنیم.

در میحط های با دمای بالا و حجم کاری سنگین و آمپر بسیار بالا معمولا از شینه های باز بدون عایق در آمپر های 400 ،800، 1200

استفاده میشود معمولا برای شرکت ها و مجموعه هایی که همزمان چند جرثقیل در سالن مشغول به کار میباشند و دمای محیطی به خاطر شرایط کاری بسیار بالا میباشد مثل ریخته گری ها ، فولاد سازی، ذوب آهن و ازین قبیل مشاغل

و درآخر در کارخانجات که حجم کاری بالای دارند و درجه حررات و محیطی پایینی دارند یا مجموعه دارای تحویه مناسب میباشد.

از سری شینه های باز عایق دار استفاده میشود که باتوجه به نیاز هر مجموعه کیس مناسب توصیه میگردد و برای مشاوره در این زمینه میتوانید با کارشناسان شرکت رامیار تماس حاصل فرمایید برای این که به صفحه تماس با ما مراجعه کنید.

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاه ها (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *