واتس اپ تلگرام استعلام
جستجو

لنت ترمز چرثقیل

لنت ترمز چرثقیل

همان طور که در مقاله های قبل ذکر شد. جرثقیل از بخش های متنوعی تشکیل شده است. هر کدام از بخش های جرثقیل دارای وظایف خود می باشند. از جمله این بخش ها ترمز می باشد که خود آن نیز از بخشش های کتفاوتی تشکیل شده است. لنت ترمز جرثقیل نقش مهمی در عملکرد ترمز جرثقیل دارد. این لنت فقط در سیستم ترمز جرثقیل بکار گرفته می شوند. برای کنترل سرعت جرثقیل و توقف آن در محل مورد نظر، استفاده می گردد. لنت ترمز جرثقیل از یک ماده مهم با نام فریت تشکیل شده است. باعث کاهش سرعت جرثقیل می‌شود. در واقع، با فشار دادن پدال ترمز، لنت  ترمز جرثقیل به صورت مستقیم با دیسک ترمز تماس برقرار می‌کند. با ایجاد مقاومت و اصطکاک، سرعت جرثقیل کاهش می‌یابد. در نهایت جرثقیل در محل مورد نظر توقف می‌یابد.هر کدام یک از انواع لنت ترمز جرثقیل دارای ویژگی های منحصربفردی می باشند.

لنت جرثقیل

انواع لنت ترمز جرثقیل:

جرثقیل از جمله کاربردی ترین تجهیزات قابل استفاده در صنعت می باشد و انواع گوناگونی دارد. در این راستا انواع مختلفی از لنت ترمز برای استفاده در ترمز جرثقیل وجود دارد. در این بخش به شکل اختصار به معرفی هر یک از انواه لنت ترمز جرثقیل می پردازیم.

لنت دیسکی:

نوع اول لنت دیسکی  می باشد که بسیار کاربردی است. از آن در جرثقیل سقفی استفاده می گردد. نوعی لنت ترمز است که برای استفاده در ترمز دیسکی جرثقیل سقفی بکارگرفته می‌شود. در سیستم ترمز دیسکی جرثقیل سقفی، دیسک‌های ترمز به جای درام‌های ترمز استفاده می‌شوند. این دیسک‌ها از آلیاژهای فلزی ساخته شده‌اند. در داخل آنها سیستم ترمز قرار دارد. همچنین لنت دیسکی جرثقیل سقفی به صورت مستقیم بر روی دیسک ترمز قرار می‌گیرد. با فشار دادن پدال ترمز، به دیسک ترمز تماس برقرار می‌کند و با ایجاد اصطکاک، سرعت جرثقیل کاهش می‌یابد و در نهایت جرثقیل در محل مورد نظر توقف می‌کند. از لحاظ قیمت لنت ترمز مذکور قیمت مناسبی دارد و می توان از آن برای مدت زمان طولانی ای استفاده نمود.

لنت مگنتی:

نوع بعدی لنت ترمز جرثقیل، لنت مگنتی جرثقیل می باشد که از لحاظ  سختی یک نوع لنت ترمز است که برای استفاده در ترمز جرثقیل سقفی  استفاده می گردد. این لنت‌ها به دلیل ویژگی‌های خاص خود، به عنوان جایگزینی برای لنت‌های سنتی در برخی از کاربردها استفاده می‌شوند. لنت مگنتی جرثقیل سقفیی دارای یک مغناطیس قوی است. که به دیسک ترمز جرثقیل متصل می‌شود. این لنت‌ها از موادی به عنوان مواد پایه تشکیل شده‌اند که دارای خصوصیاتی مانند مقاومت بالا در برابر سایش و گرمای بالا هستند. همچنین، لنت مگنتی دارای ویژگی‌هایی مانند ضریب اصطکاک بالا، کاهش نویز و لرزش، سرعت ترمز کمتر و عمر طولانی‌تر است. همان طور که اشاره شد لنت مگنتی از لحاظ کارایی به نسبت لنت دیسکی بهتر می باشد و عملکرد سریع تری دارد.

لنت مخروطی:

نوع سوم لنت کاربرده شده در ترمز جرثیل، لنت مخروطی  می باشد که نسبت به سایر لنت های معرفی شده پیشرفته تر می باشد. آن در  واقع   لنتی می باشد که در جرثقیل سقفی برای استفاده در ترمز دیسکی جرثقیل سقفی به کار می‌رود. این لنت‌ها به شکل مخروطی طراحی شده‌اند و در داخل دیسک ترمز قرار می‌گیرند. لنت مخروطی جرثقیل سقفی با ایجاد اصطکاک با دیسک ترمز، باعث کاهش سرعت جرثقیل شده. در نهایت به توقف آن در محل مورد نظر کمک می‌کند. لنت مخروطی جرثقیل سقفی از موادی تشکیل شده‌اند که دارای خصوصیاتی مانند مقاومت بالا در برابر سایش و گرمای بالا هستند. همچنین، این لنت‌ها دارای ویژگی‌هایی مانند مقاومت بالا در برابر کشش، عمر طولانی و خنثی کردن نویز هستند. از لنت مخروطی می توان برای مدت زمان طولانی استفاده نمود.

لنت کفشکی:

آخرین لنت به کار گرفته شده در جرثقیل لنت کفشکی می باشد.از آن در جرثقیل سقفی که در ترمز کفشکی جرثقیل سقفی استفاده می‌شود. در سیستم ترمز کفشکی، کفشک‌های ترمز به جای دیسک‌های ترمز استفاده می‌شوند. کفشک‌ها از موادی تشکیل شده‌اند که دارای خصوصیاتی مانند مقاومت بالا در برابر سایش و گرمای بالا هستند. کفشک‌ها به دو قسمت تقسیم می‌شوند، یک قسمت روی دیسک ترمز و دیگری روی بدنه جرثقیل قرار می‌گیرد. لنت کفشکی جرثقیل سقفی به عنوان جایگزینی برای کفشک‌های سنتی استفاده می‌شود. این لنت‌ها دارای خصوصیاتی مانند مقاومت بالا در برابر سایش و گرمای بالا هستند. همچنین، لنت کفشکی دارای ویژگی‌هایی مانند ضریب اصطکاک بالا، کاهش نویز و لرزش، عمر طولانی‌تر و کاهش فاصله ترمز کردن است.

همان طور که ذکر شد انواع گوناگونی از لنت ترمز در سطح بازار برای جرثیل وجود دارد. لذا جهت تهیه و استفاده از /ان ها می بایست به این نکته توجه نمود که کدام یک از لنت ها برای استفاده مناسب می باشد. در مجموعه رامیار گسترش ایرانیان انواع لنت ترمز جرثقیل قابل عرضه می باشد. تنها کافیست کاربران محترم با مجموعه ما تماس حاصل نمایند.

دیدگاه ها (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *